tisdag 26 november 2013

Min favoritbok....



Vinterviken av Mats Wahl

"Boken handlar om John-John som bor i Alby. En het sommardag stjäl han och kompisen Sluggo en kajak och paddlar från Vinterviken till Brommasidan där de vackra flickorna bor. De ouppnåeliga vackra flickorna. Mitt på fjärden ser de hur en motorbåt kör förbi i full fart och en flicka försvinner i en våg under vattnet. John-John hoppar i och räddar henne. Väl i hennes hus möter John-John den vackraste flicka han någonsin sett, Elisabeth, storasyster i huset. John-Johns och Elisabeths kärlekshistoria blir en historia som fångar läsaren och slungar den mellan olika världar, orättvisor, lyckokänslor och rasism." (Bokus.se)

Boken tog mig med storm när den kom och än i dag passar den in i vårt samhälle. Kommer ihåg att efter jag hade läst boken kom min svensklärare och berättade att vi skulle läsa den! Då jag redan hade läst den så fick jag läsa en annan bok - Den siste mohikanen av James Fenimore Cooper. Har ännu inte läst ut den för det var inget schyst alternativ till Vinterviken ....

Då Augustpriset delades ut häromdagen så kan jag berätta att boken fick Augustpriset 1993 för årets svenska barn- och ungdomsbok.

Boken kom även ut som film 1996, men uppnådde aldrig bokens nivå enligt mig, minns än hur besviken jag var efter ha sett den! Nedan är ett litet smakprov från Youtube:





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar